NICK-spåret
NICK spåret är ett cykelspår i Ursvik. Läs historien om NICK som har sin början 2003 och vad som händer framöver.
Historien om NICK
2003-2015
Arbetet med spåret började 2003 med ett gäng cyklister som insåg att inrättningen av kommunala naturreservat skulle påverka möjligheten till cykling i Ursviksskogen. Då man var sena in i processen gick det inte att påverka arbetet med reservatsregler, därav att det i Solna endast är tillåtet med cykling på vägar och markerade cykelleder medans det i Sundbyberg är tillåtet att cykla överallt förutom i motionsspåren. Dessa regler försöker vi 2025 påverka så att cykling tillåts på befintlig stig även i Solna så att till exempel MTB-orientering går att träna.

Våren 2004 gjordes en inventering av stigar och ett förslag till slinga lämnades in till Solna stad, Sundbybergs stad och Vasakronan. I mitten av sommaren godkändes förslaget av bägge kommunerna samt markägaren. Originalslingan av NICK var cirka 9 kilometer lång och det vi idag känner till som genvägen fanns med även på den här tiden.
Tack vare eller på grund av en mindre dispyt med Sundbybergs kommun fanns anledning att gräva i tillstånden från respektive kommun och arkiven bjöd på alla originalhandlingar. Här bjuds det på en nostalgisk tillbakablick av kommunala kvarnar!
Galleri från Happyride via Mats
Via Happyride har vi fått ett fåtal bilder från ”the early years”. Har du fler bilder på 26-tummare i lera i Ursviksskogen tar vi gärna emot dom!
Nätverket bildas
Den 17 september 2005 bildades föreningen NICK vars enda syfte var att arbeta med och underhålla cykelspåret. NICK står för Nätverket Igelbäckens CykelKamrater. Ursprungsstyrelsen hade sju medlemmar och den gamla bloggen finns kvar – Nätverket Igelbäckens CykelKamrater (igelbacken.blogspot.com). Utan dessa eldsjälar hade cyklingen i Ursvik antagligen inte varit möjlig alls.
2015-2019

Sent på året 2014 återupptogs arbetet i HNS, Hellas- och Nackaskogarnas Stigcyklister efter flera år i träda. Det var däremot byråkratiskt enklare att lägga ner en förening än att byta namn på den, så under våren 2015 bildades Stockholms Stigcyklister. Mycket arbete skedde i föreningen men mitt personliga fokus var på NICK-spåret i Ursvik och lite arbete med omkringliggande kommuner. Försök gjordes till att få till stånd tillåten cykling i Tegelhagsskogen och Törnskogen i Sollentuna, samt stigarna i Danderyds och Täby kommun. Kommunala kvarnar maler långsamt så sakta men säkert blev fokus mer och mer på NICK. Genom åren fördes diskussioner med både Solna och Sundbyberg om förbättringar, förändringar och slitage i skogen. Sundbybergs kommun är av åsikten att skogen är till för friluftsliv och aktiv fritid. Solna har en mer restriktiv åsikt uppenbarligen. Under de här åren gjordes några insatser för att förbättra skyltningen och vi ersatte några spångar som bjöd på mer döds än underlättade i skogen.
2020-2025

Sundbybergs kommun hade på den här tiden en föreningsstrateg vid namn Johan som själv var cyklist och avnjöt en och annan lunchtur på NICK. Vid ett möte framkom det att Sundbybergs kommun hade lättare att bistå en förening med lokalt säte. Sagt och gjort så startades Sundbybergs Stigcyklister av undertecknad, samt Lennart (som är initiativtagare till gruppen Ursvik MTB på Facebook) samt Anders.
Entusiastiskt fyllde vi i papper och registrerade föreningen hos skatteverket, fixade företagskonto och annat administrativt. Vi planerade även en arbetsdag för att styra upp bland annat ny spång, grusa med mera. Listan var diger, men till allas förvåning dök det upp ca 70 personer ivriga att fixa i skogen. Det mesta som syns i skogen idag är de spångar vi byggt för att bli av med surhål och undvika breddning av stigen. Mycket av det jobb som gjordes i skogen är några få eldsjälar: Johannes, Victor, Christoffer mfl. Ingen nämnd ingen glömd.
Bildkavalkad av diverse byggen nedan
Via Martin, gruppchef på Idrott & Fritid i Sundbyberg fick vi till ett fruktsamt samarbete där kommunen stod för material och vi för arbetskraft. Tack vare kommunen fick vi även tillgång till t.ex. en sexhjuling för att köra ut material och möjlighet att låna exempelvis padda eller motorsåg för större arbeten. Inköp av virke och annat gjordes också av kommunen på löpande budget om det fanns utrymme. Våra medlemmar, som mest hade föreningen cirka 450 stycken, sponsrade också om det behövdes. Hornbach sponsrade med verktyg och annat.
Det största arbetet var att scouta en ny dragning och förlängning av spåret. Många stigar provcyklades, kartor ritades och det funderades på spårbildning, vattenavrinning och markslitage. Till sist fanns en dragning som hittills ser ut att fungera och en ansökan till en kostnad av 13.000:- gjordes till Solna för att få dra om och skylta i naturreservatet. Sundbyberg godkände efter en promenad där vi tittade på de ändringar vi ville göra. När Solna godkänt röjdes det under kraftledningen och nya skyltar sattes upp. Vi har också dragit om vid vindskyddet för att få bort fartsträckan rakt utför, här hittar du även ”Hornbach-droppet”.
På Strava leder just nu Mikael Flockhart på strax över 36 minuter. Vill du testa att slå det är stalltipset att vänta till slutet av oktober / början av november när det är fruset och hårt i marken, men inte snö. Segmentet börjar uppe vid klippan efter grusvägen så fram dit kan du ta det lugnt. Mitt på dagen en veckodag ger störst möjlighet att få cykla ostört, på helgerna är det massor av folk i skogen. Oavsett rekordförsök eller inte påminner jag om “sakta ner, hälsa, visa hänsyn”.
NICK 2.0 | Strava Ride Segment in Ursvik, Stockholms län, Sweden
Kolla in NICK 2.0 på Trailforks
Grönlingen
Barnspåret “Grönlingen” – döpt efter fisken i Igelbäcken – har dragits uppe skogen vid grusvägen. Det är inte grusat men krattas två gånger per år och några hinder i trä har byggts. Tanken är att spåret ska kunna användas av barn och föräldrar som spontanidrott eller om NICK-spåret är för svårt. Även Friluftsfrämjandets barngrupper snurrar runt på spåret med barn från 6 år och uppåt.

Ursvik Flowtrail
Under 2024 anlade kommunen en flowtrail vid Milot / Vita villan. Efter fem års medborgarförslag och dialog med både politiker och tjänstemän på kommunen blev det verklighet. Det var Sweden Mountainbike med Andreas och Mattias i spetsen som gjorde jobbet. Kallas i folkmun för “Ursvik flowtrail”. I området finns även en liten skills-area med spång, små dropp och en vippbräda.
Vi försöker även få Solna och Sundbyberg att samordna sina reservatsregler där målet är att det ska bli som i Lidingö. Cyklister och fotgängare får samsas på alla stigar, ridning sker på separata ridstigar. Redan idag förekommer frekvent pendlarcykling på motionsspåren samt föräldrar som cyklar med sina barn så reglerna har väl en begränsad effekt i det avseendet. Även Järva Cykelled är dragen via motionsspår.
Vi ses i skogen! /Jocke